vrijdag 26 juni 2015

Gone Girl

Hitchcock zou deze film pas aan het eind goed gaan vinden. Dan begint de suspense pas écht, in een fraai open einde. Maar op dat moment hebben we er dus al dik twee uur ijskoude Cluedo opzitten, die me vrij koeltjes liet. Het leven als morbide spelletje. Levens-weg. Met televisie en film als voorbeeld hoe een en ander eruit moet zien. (Social media – zoals vaker gezegd – maken ons hele leven helemáál tot een programma.) Gone Girl is geweldig als inktzwarte media-satire. The Stepford Wives all over again. Affleck en Pike hebben jarenlang hun geweldige relatie geacteerd. Vooral de echtgenote heeft duidelijk geen idee van het echte leven. Ze is dan ook jarenlang door haar ouders uitgebuit als een franchise in een kinderboekenserie. Hoe leef je onder de schaduw van je perfecte alter ego? Niet... Dus ze verdwijnt. En Affleck zit met de brokken. Hij wilde toch al scheiden (mag niet van Amerika) én pieste buiten de pot (mag helemáál niet van Amerika). De hysterie van de talkshows is geweldig. We leven in een geglobaliseerd moraalridderkoninkrijk. Knappe vrouwen zijn óf hoofs, óf sletten die niks beters verdienen. In het puzzeltje naar de oplossing van de verdwijning is zuslief 'Go' nog enigszins real. Maar dit is geen film voor real. De cynische celeb-advocaat weet hoe het zit. 'You should pitch that as reality television.'

Geen opmerkingen: