zondag 21 juni 2015

Manuscripts Don't Burn

Een man wast een 'gabbeh' in een bosriviertje. Het had een vredig Iraans filmcitaat kunnen zijn, maar met het zuivere water stroomt slechts stinkende angst weg. De Iraanse intellectuelen hebben het nog altijd zwaar, ze zijn nog steeds boos, en – o ironie – het levert ook nog steeds goeie cinema op. Zelfs als het acteren ietsje houteriger dan gebruikelijk is, kunnen we nog altijd genieten van dat zangerige taaltje, de hoge mannenstemmen, en het fascinerende land. Manuscript Don't Burn doet peinzen. Is Iran een soort Sovjet-Unie geworden waarin intellectuele overlopers op andere intellectuelen jagen? En heeft dat schaduwgevecht wel zin? Het volk heeft genoeg aan brood en spelen. Alles kits, zolang ze hun babyfoto's op (varianten van) Twitter en Facebook kunnen zetten. Aanvankelijk excelleert de zeer 'gevarieerde' film in grijstinten. De daders zijn ook maar baardmannetjes met familieproblemen. Het huis van een invalide schrijver wordt heel Roemeens in de gaten gehouden. Wachten, broodjes eten. Binnen mokken twee schrijvers als Statler en Waldorf. 'Wat een prachtig gedicht, maar zou je niet eens een psychiater opzoeken?' Heel achteloos begint het Guantanamo-geweld. De eerste klappen komen het hardst aan, later slaat men door. De opperschurk 'sport' een nogal clichématig Graaf Tel-uiterlijk. Toch is de film huiveringwekkend genoeg. De toevallige ontmoeting met een jongetje in het bos, bijvoorbeeld...

Geen opmerkingen: