zaterdag 13 juni 2015

Night Moves

Moeilijk. Kelly Reichardt raakt verstrikt in de touwtjes van hooggespannen verwachtingen. Goed is niet goed genoeg meer. De openingsscene zegt in weinig al veel. Te veel. Jesse Eisenberg en Dakota Fanning lummelen op een dam. Hun zwijgen is onbedoeld grappig, als een arthouse-parodie. Ligt het aan de grote namen? Hebben die soms meer tekst en duiding nodig om hun rol neer te zetten? Er is geen klik. Geen 'samen'. Misschien bewust – zelfs commune-georiënteerde milieu-freaks zitten opgesloten in hun eigen individualistische cocon – maar dan ga ik al braaf mee zitten denken. Als de contouren van de 'night move' duidelijk worden, en Peter Sarsgaard (met Jack Nicholson-swag) opduikt, wordt de film gelukkig wel een stuk beter. Benieuwd of die milieu-rebellie eraan zit te komen... De laatste voorbereidingen van het 'eco'-plan zijn broeierig. Nerveus gestaar vanuit autoramen, in Cold Weather. Zo wordt het kopen van 'fertilizer' al een hele missie. Dát is een scene met karakter. De nachtelijke 'afwikkeling' is ook prachtig, net als de plaatjes van Oregon op reis ernaartoe. Maar dan zijn er nog altijd vijftig minuten te gaan, waarin ik maar bleef wachten op een omarming. Het einde heeft alle fysieke potentie van een Killing of a Chinese Bookie, maar zelfs in die tragische beklemming rest enkel een onbegrijpelijk neutrale afstandelijkheid.

Geen opmerkingen: