dinsdag 30 juni 2015

Bomb It

Style Wars, de moderne update. Dat betekent globalisering. Een reis om de wereld in 80 tags. We beginnen nog wel in New York, met de bekende (immer heerlijke) beelden van de treinen in de seventies. Bomb It heeft echter meer ambities dan retro-nostalgie, hier wordt een diachroon perspectief opgetrokken. Er zijn zelfs wat referenties aan de Romeinen, die natuurlijk ook altijd al driftig in weer waren met 'pen' en muur. Vast omdat er in de Romeinse tijd aquaduct na aquaduct uit de grond werd gestampt! Public property is bij uitstek geschikt voor graffiti. (Iemands huis bekladden, dat doe je niet.) Na New York wordt de oceaan overgestoken. Het is verleidelijk (en ook amusant) om in elk kort fragmentje de mentalité van een land te zien. Zo begint een Fransman meteen over 'lieux de mémoire' (hoe academisch artyfarty wil je het hebben!) en in Nederland gaat de film op bezoek bij basisschooljuffie! (Tagger by night.) Je kunt hier niet full-time uit de band springen, natuurlijk. Europa is dus wel een beetje blasé. Graffiti is als underground kunst meer iets voor steden in verval, en steden in transformatie. Kaapstad wordt zo een fijn geschiedenislesje. (Graffiti werd door de kleurlingen geadopteerd.) Sao Paolo is het hoogtepunt van de film. Dáár is de cultuur doorleefd, een expressief gevecht. Pixador, noemen ze zichzelf dan ook.

Geen opmerkingen: