vrijdag 12 juni 2015

The Homesman

Chirurgisch precieze western. Geen stofwolken, maar maniakaal geveegde huisjes. Het leven in negentiende-eeuws Nebraska is hard. Kinderen sterven als vliegen. Geen wonder dat jonge moeders doordraaien. Hillary Swank zou stiekem willen dat ze zulke problemen had. Ze is 'plainer' dan de plains, en begin dertig nog altijd ongetrouwd. Uit zelfbescherming wapent ze zich tegen haar koele omgeving met een koel aura. Maar in de Noorse huisjes om haar heen borrelt het Bergmaniaans, en iemand moet die arme geflipte echtgenotes toch eens 'back east' brengen. Daar is de 'spinster' wél voor geschikt. Aanvankelijk vond ik het zonde dat er nog vóór de trektocht een hulpje wordt gevonden. Regisseur Tommy Lee Jones speelt de archetypische Western-dwaler. Hij heeft 'True Grit', of denkt dat toch. Met Swank en drie gekkies in een kar, gaan ze op pad. Van de beelden moet de reis het niet hebben. Het is allemaal heel steriel. Net als de hele operatie. Maar langzaamaan verschijnen er krasjes in het verhaal, en in de 'begeleiders'. De maskers gaan af. Dit is een in en in eenzame film, over je plekje niet kunnen vinden. Een wending illustreert dit huiveringwekkend, na een fraaie dubbelzinnige aanloop. Het laatste kwart is prachtig, en bevat zelfs nog een nieuwigheidje. Een luxe resort in the middle of nowhere. Schone schijn in de woestijn.

Geen opmerkingen: