maandag 22 juni 2015

Still Life

'Leef alleen, werk alleen, één probleem: sterf alleen.' De Vlaamse rapper Sanctum vatte de kern van deze film ooit goed samen. Still Life is ook niet veel meer dán die kern, maar het kalme ritme is perfect. De kijker gaat vanzelf net zo ademen als het hoofdpersonage leeft. Heel, héél rustig. 'I'm sure you're very thorough, but you're also very slow' concludeert de heerlijk verschrikkelijke Camiel Eurlings-manager. Ergo: de eenzame ambtenaar is de klos, maar niet voordat hij nog één laatste klusje mag doen. We kennen Eddie Marsan vooral van heetgebakerde schurkenrollen, maar ook een Man Zonder Eigenschappen gaat 'm goed af. Een man die nog uitkijkt als het stoplicht op groen staat. (En alles koopt wat een kassameisje 'm opdringt.) Het diner komt uit blik. Vreemd toch, hoe in je uppie éten altijd nog het ergst voelt. De ambtenaar verzorgt overdag begrafenissen van 'unknown persons'. Hij doet dit – als gezegd – consciëntieus. Het is duidelijk dat het voyeuristisch aspect hem een zeker 'sociaal' leven geeft. Vanzelfsprekend komt in de nieuwe leegte verandering, waarbij met clichés wordt geflirt. Het mooist aan Still Life is de haast archivalische kwaliteit. Niet alleen in eindeloze kiekjes, maar ook in de reeks fish & chip shops bijvoorbeeld. Richting einde wordt het toch nog wat sentimenteel. Sentimenteel sneu. Een remake van Miyazaki zou een meesterwerk zijn, dat wel.

Geen opmerkingen: