dinsdag 23 juni 2015

Fury

Er verschijnt een nazi te paard aan de horizon. Die Sonne schittert nog héél even voor hem. Het is april 1945, en de geallieerden schieten inmiddels op alles wat beweegt. Fury is goed in oorverdovende agressie. Iemand heeft hard zijn best gedaan op de geluiden en de visuals van de wapens. De film begint dan ook met een mededeling over de tanks. De Duitsers reden in taaie Panther-exemplaren. De schrik van de geallieerden. (Niet voor niets planten de Polen hier in Breda triomfantelijk een veroverd exemplaar.) De oranje-rode stralen van het tankgeschut flitsen als Chinees nieuwjaar. We volgen de avonturen van één Yankee tankeenheid. Vijf man. De rookie trekt het verhaal in gang, Bradd 'Rammstein' Pitt rouwdouwt, en Shia Leboeuf is met snor op weg naar een Wes Anderson-verfilming. De allochtoon en de pestkop complementeren de boel. Afzonderlijk stuk voor stuk clichématig, maar als eenheid zit de film vol stevige 'mannen onder elkaar'-dynamiek. Oorlog is ook het haantjesgevecht bij uitstek. En de loop van de tank het grootste fallus-symbool. 'Do you think Hitler would fuck me for a chocolate bar'? De mooiste sequentie brengt de oorlog in de huiskamer. Even rust bij twee Duitse frauleins, zou je denken, maar ook daar nemen de mannen elkaar de maat. Met liefde, natuurlijk. Want dit is uiteindelijk toch gewoon hand in hand kameraden.

Geen opmerkingen: