donderdag 4 juni 2015
Metro Manila
Globalisering
in de filmwereld. Welshman Gareth Evans trok naar Indonesië voor het
knalharde The Raid. Sean Ellis (van de sexploitatie Cashback) ging naar
de Filipijnen. Een prima locatie voor een crime-film, zo wisten we al van
Brillante Mendoza. Hier wel fiks verdund met vettige ambient. Ellis
stond zelf achter de camera, en hij weet het ontzaglijke Manila fraai in
beeld te brengen. Van de aftandse slums tot de eindeloze verkeersstroom
langs de vele Westerse reclameborden. Globalisering, ik zei het al. De
eeuwige trek naar de stad gaat in het Verre Oosten nog altijd door. Een
boer verlaat samen met vrouw en kids hun rijstveld om in Manila werk te
zoeken. Dat hadden meer mensen bedacht... Uiteindelijk belandt
echtgenote in een 'bar', en de man in de transportbeveiliging. Ware dit
een arthouse-film dan hadden beide beroepen evenveel aandacht gehad,
maar Ellis is een genrefilmer. Na het eerste half uur concentreert hij
zich op de geld runners. Zij rijden met een coole 'Drive' en bossy als
Judge Dredd door de metropool. De collega's zijn meteen met de boer
ingenomen, en slepen 'm naar 'boys night!'. Smoezelige kantoortjes
zorgen voor nare Act of Killing-herinneringen. Jammer genoeg heeft het
scenario bijna een film lang aan expositie-gebabbel nodig om haar eigen
twists op (of onder) de planken te brengen, maar dan gaat ze ook goed
los.
Labels:
films uit de jaren '10,
Sean Ellis
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten