donderdag 4 juni 2015

Metro Manila

Globalisering in de filmwereld. Welshman Gareth Evans trok naar Indonesië voor het knalharde The Raid. Sean Ellis (van de sexploitatie Cashback) ging naar de Filipijnen. Een prima locatie voor een crime-film, zo wisten we al van Brillante Mendoza. Hier wel fiks verdund met vettige ambient. Ellis stond zelf achter de camera, en hij weet het ontzaglijke Manila fraai in beeld te brengen. Van de aftandse slums tot de eindeloze verkeersstroom langs de vele Westerse reclameborden. Globalisering, ik zei het al. De eeuwige trek naar de stad gaat in het Verre Oosten nog altijd door. Een boer verlaat samen met vrouw en kids hun rijstveld om in Manila werk te zoeken. Dat hadden meer mensen bedacht... Uiteindelijk belandt echtgenote in een 'bar', en de man in de transportbeveiliging. Ware dit een arthouse-film dan hadden beide beroepen evenveel aandacht gehad, maar Ellis is een genrefilmer. Na het eerste half uur concentreert hij zich op de geld runners. Zij rijden met een coole 'Drive' en bossy als Judge Dredd door de metropool. De collega's zijn meteen met de boer ingenomen, en slepen 'm naar 'boys night!'. Smoezelige kantoortjes zorgen voor nare Act of Killing-herinneringen. Jammer genoeg heeft het scenario bijna een film lang aan expositie-gebabbel nodig om haar eigen twists op (of onder) de planken te brengen, maar dan gaat ze ook goed los.

Geen opmerkingen: