woensdag 10 juni 2015

Deux Jours, Une Nuit

De spanning is onmiddellijk om te snijden. Een vervelend telefoontje, en een vrouw leunend op het aanrecht vechtend tegen emoties. Haar probleem blijkt nogal wonderlijk van aard. De baan van de vrouw staat op het spel, en haar collega's mogen stemmen. Ofwel de vrouw blijft in loondienst, óf de collega's krijgen een bonus. Een simpele setup uit de economische speltheorie. Mensen zijn (geld)wolven, ze kiezen allemaal voor de bonus, toch? Maar wat als iemand ze diep in de ogen kijkt? Zie hier anderhalf uur aan film. Simpel en effectief. Ik was nooit zo'n fan van Marion Cotillard, maar wankelend door Sclessin, met een alledaags staartje, kalmeringspillen en een flesje water, is ze onweerstaanbaar. Haar hoofd loopt over, niet alleen van tranen, maar ook van depressieve 'achterdachten'. Ze vertrouwt zelfs haar man niet meer. 'Je hebt gewoon medelijden met me.' Gedurende het weekend gaat ze bij de collega's langs. Het is het aloude wanhopige neorealisme van Fietsendieven, maar door de naderende stemronde wordt Deux Jours et Une Nuit ook een soort 12 Angry Men. (Ik hoopte zó dat er precies twaalf collega's waren.) Alleen is de pleiter hier zelf onverbloemd (en evengoed een beetje egoïstisch) partij. De collega's vertonen het hele spectrum aan reacties. De beste zit al vroeg in de film. Hoe kapot kun je gaan. Wat een ontreddering.

Geen opmerkingen: