woensdag 24 juni 2015

The Trip to Italy

Laten we het positief bekijken... Hoe zou deze sequel er wél uit hebben moeten zien, om de moeite waard te zijn? Ik stel me de totale deconstructie van het originele project voor. Eerst tien minuten een bewuste herhaling van zetten, en dan het besef dat het écht niet meer werkt. En dáár dan een film over. Twee mannen, vastgeroest in impersonations. Een zwarte komedie waarin elke grap bewust een mislukte grap is. Misschien met een tragisch component erbij. Dat één van de twee opbiecht ernstig ziek te zijn, zoiets. En dan in Italië, die leegte van La Dolce Vita voelen. Mooie plaatjes zijn maar mooie plaatjes, als je doodsbang bent om oud te zijn geworden. Vanzelfsprekend zit er weinig tot niets van deze fantasie in de film. Hoewel Coogan nog opent met gemopper over het 'second album syndrome', is de film precies dát. Het woordgevecht is uitgeblust, wordt letterlijk voor de bühne gevoerd. (Een dame roept 'let's have a Marlon-off, en Coogan en Brydon doen een flauwe Brando.) Naast een paar goeie melige grappen, is er eigenlijk maar één geslaagde passage. Het bezoek aan Pompeii. Ik had dat eigenlijk nog nooit gezien. Fascinerend wel, die verstening... Brydon staat voor de glazen kist met een lijk. En hij doet zijn bekende, gehate 'man in the box'-stemmetje. Het is sneuer dan ooit. En juist daardoor heel even heel aandoenlijk. 'I can see the volcano erupting, and I am petrified...'

Geen opmerkingen: