maandag 15 juni 2015

Snowpiercer

'I've had enough of this protein block bullshit.' In zijn eerste calorierijke Amerikaanse blockbuster heeft Bong Joon-Ho moeite de eigen toon te raken. Ik vind dat niet zo vreemd. Zijn bizarre mix van geweld, humor en melancholie wortelt stevig in de rigide Koreaanse samenleving. Juist daar werken die hysterische moves. In Hollywood was het allang 'a way of life'. Snowpiercer cocktailt er op los. Een dystopische actiekomedie met het piekfijne uiterlijk van een Jeunet-wereld, plus marxistische lesjes als bonus. Misschien was het allemaal ook gewoon iets teveel gevraagd. Snowpiercer dreigt echter vooral te ontsporen door het slechte acteerwerk. Een UNICEF-kalender aan kleurtjes schmiert zich door een trein. De ijzeren kolos van bovenbaas Wilford rijdt door een bevroren wereld. We beginnen achterin, waar de uitgebuite Mad Max-wagon in 't gareel wordt houden. Chris Evans is de held met extreem diepe stem en het Nickelback-uiterlijk. Hij wil rrrrevolucion. Met hulp van een stonede Koreaanse veiligheidsexpert wordt de tocht naar de machinekamer ingezet. De actie knalt ultragrof, maar een tel later is de film vaak een live 'action' versie van Wall-E of The Lego Movie. De uitleg in de machinekamer is de verwachte meta. The Wilford of Oz. Bizar én oenig. Of zoals Evans zelf volkomen overbodig verklaart, nadat ie een gruwelijke anekdote heeft opgedist: 'I had never seen anything like that.'

Geen opmerkingen: