zondag 7 juni 2015

We Are The Best!

'The world is a morgue, but you're watching Bjorn Borg!' Ik voel een onvermijdelijk punk-projectje aankomen, alhoewel het genre vooral live leuk is, vermoed ik... Moodysson weet in elk geval hoe ie de film moet eindigen. Niet met zómaar een succes-concert. Voor die tijd is We Are The Best ook een heerlijke 'tussen tafellaken en servet'-film. Twee beste vriendinnetjes van een jaar of 13 hebben in 1982 iets te laat de punk-esthetiek omarmd. Discussiëren met t(r)utjes over nucleaire rampen blijkt volslagen zinloos. Een band dan maar? In die fase van de film is het wachten op de komst van de 'de derde'. De twee-eenheid zit 'opgesloten' in een vaste dynamiek. Klara is de lawaaiige dominante blaaskaak, Bobo het muurbloempje met het uiterlijk van een Joodse intellectueel (Trotski!). Hedvig past er eigenlijk niet bij. Degelijke braafheid met lange christelijke manen. Maar ook: ietsje ouder, een stuk pragmatischer en véél muzikaler. Met drieën durf je meer. Jongens én conflicten opzoeken. Ook onderling. We Are The Best moet het hebben van (h)eerlijke details. De date met een andere punkband in een godverlaten Solna is zó lief en waar. Ineens verschijnt Klara daar mét make-up. Tot afgrijzen van Bobo. Die ziet het ineens. Dominante mensen oordelen vooral graag over anderen, de regels houden op waar hun eigen ego begint.

Geen opmerkingen: