donderdag 11 juni 2015

Only Lovers Left Alive

The only viewers left alive zullen de allergrootste Jarmusch-fans zijn. Het leek al geen moment op een goed idee; Jarmusch die óók al een vampierenfilm gaat maken. Zou het puur zijn geweest om een geldpotje aan te kunnen boren? Op erg veel enthousiasme weet ik 'm hier niet te betrappen. Eigenlijk zijn de clichématige 'tand'-momentjes nog het leukst. De tijd wordt verder gemakzuchtig gevuld met Jim's eigen hobby's en vriendjes. Absoluut dieptepunt: in een eerst nog sfeervolle nachtelijke cruise-scene door Detroit nemen de twee hoofdpersonages een kijkje bij het geboortehuis van... Jack White. Alsof de man Goethe is! Vampier Tom Hiddleston besteedt zijn dagen (nou ja nachten...) aan het bepotelen van dure vintage-gitaren. Ver weg in Tanger woont zijn echtgenote Tilda Swinton, die het zonder hobby moet stellen, maar in elk geval lijkbleek en maanziek van pittoreske plaatjes kan genieten. Als de twee elkaar na een tijdje opzoeken draait Hiddleston leuke plaatjes. Na een uur verveling komt Mia Wasikowska de boel opschudden. Recht uit 'zombieland central' LA. Maar zelfs dat 'shot' werkt maar even, in een uitgeblust scenario waarin iedereen ook héél sloom spreekt. De film had véél meer doomsday filosofie moeten bevatten. Nu blijft het bij wat losse bespiegelingen over een naderende wereldbrand.

Geen opmerkingen: