zondag 14 juni 2015

Tom à la Ferme

En Dolan hij ploegde voort. Flauw van me, want ik ben sinds Laurence Anyways om. Ook hier doet hij weer allerlei interessants, in een heuse suspense genrefilm. Dolan was altijd al cocky natuurlijk, maar nu is ie Hitchcocky! Begeleid door Hermanniaans weelderige orkestmuziek dalen we af richting een Canadees dorpje. Ergens North by Northwest, omringd door maisvelden. De macho schurk woont daar samen met zijn moeder. Pa is allang dood (hoe?) en broer is net overleden (hoe!?). Hij was een homoseksuele stadsjongen, en het vriendje van Dolan. Moeder had géén idee. En alfa-b(r)oer heeft als de Psycho een hele fantasie-wereld voor zijn geliefde mama geschapen. Maar wat wil hij nou zélf? 'Je vindt me mooi hè', zegt hij tegen Dolan. (Die hij trouwens bij hun eerste ontmoeting al in bed agressief heeft besprongen.) Ja, het broeit weer aan alle kanten. Dolan focust zowaar een keer níet op de moeder, op wat knipogen na dan. Het koekoek-haantjesgevecht tussen de boerenzoon en de mysterieuze buitenstaander neemt al snel Italiaans-sardonische wendingen. Tegen het einde verliest het scenario wel wat focus. Er is geen echte catharsis, en ook de entree van nóg een buitenstaander pakt minder spetterend uit dan gehoopt. Maar dan houden de visuals Dolan gemakkelijk staande. Priemend als de steel van de schep naast een eenzame boer...

Geen opmerkingen: