dinsdag 16 juni 2015
Locke
'You don't trust God when it comes to
concrete.' Een man in een auto, met de telefoon als zijn laatste
lifeline. De ochtend erna vindt 'r een groot bouwproject plaats. Ivan
Locke had erbij moeten zijn, maar hij zit met de (na)weeën van een ander
bouwproject. Een collega is zwanger van 'm geraakt, en hij heeft het
zijn echtgenote nooit verteld. Nu staat alles op breken. Het is een
lastige rol voor Tom Hardy, nooit een mens voor fijnzinnigheden. Zijn
accent lijkt overdreven zangerig, alsof hij een zelfhulp-meditatiecursus
geeft. Maar ook de mensen aan de telefoon zeggen het tegen hem. 'Je
klinkt vreemd, anders.' En dan begint het malle stemmetje ineens wél te
werken. Dit is een man die volkomen van het padje is. Snipverkouden
bovendien. Malend in een 'ik ben sterk'-egomanie. Eerst maar eens dat
gebouw: 'I've got breakfast tickets for the concrete farmers and the
shutter boys are done.' De gesprekken met de collega's zijn smakelijk
technisch. De vrouwen in het leven van Locke doen intussen een
borderlinertje. Die houdt je heel wat lastiger stabiel op de grond!
Fraaie teksten, dito beelden. Jammer dat de soundtrack de dub-suggestie
uit het intro niet fors doortrekt. Richting einde beginnen de hermeneutische
trekjes van de film wel wat licht tegen te staan. De eenheid van tijd, plaats
en handeling is zoals altijd meeslepend, maar de 'Sinnkonstanz'...
Werkelijk alles spiegelt de queeste van Locke. Zelfs de
voetbalwedstrijd. Niettemin een zeer toffe film.
Labels:
films uit de jaren '10,
Steven Knight
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten