'Technically,
no elves.' Misschien was het altijd al een gedoemd plan van Linklater.
Jeugdige weemoed en 'zeitgeist' vangen gaat toch beter met wat afstand.
Nu heeft hij tien jaar lang in het 'nu' gedraaid, a l'improviste, zonder
veel overzicht. Dat werkt bij Apted. Maar die filmde echte mensen met echte levens
en verhalen. We blijven hier teveel naar ouder wordende acteurs in een
constructie kijken. De eerste cuts zijn nog fraai, zoals er soms ook in
je eigen leven ineens een jaar voorbij kan vliegen. Toch lukt het later nergens om in
de binnenwereld van de jongen door te dringen. Heeft de hoofdrolspeler
te weinig talent, of zijn er gewoon te weinig rake ideeën? De
opgroeiende jongen bewijst nergens drie uur film waard te zijn. Zijn
negenjarige dromen hebben nog iets lief, maar zijn latere gedachten zijn
opmerkelijk saai. En waar is een écht goede vriend? Om nog te zwijgen
over de neppe zus, hemeltjelief. (In de aftiteling blijkt ze een
Linklater...) Alsof al die familie-ellende geen band zou smeden! Het zegt
veel dat juist de volwassenen en hun (agressieve) fratsen Boyhood moeten
redden. Patrica Arquette maakt de film nog enigszins de moeite waard.
Zozeer zelfs dat de film beter Motherhood had kunnen heten. Haar battle
om wat van d'r leven te maken gaat van hobbel naar hobbel. Haar krachten
worden zwakten en omgekeerd. Zo ben je jong, knap en ongedurig, maar
een opleiding, een zwik aan kapsels én foute echtgenoten later, en je
bent weer alleen. Je zou haast vergeten dat ze een zoon had...
woensdag 24 juni 2015
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten