vrijdag 19 juni 2015

Bird People

'Ik voel me als een suikerklontje op de bodem van een glas.' Verrassende Franse arthouse-film. Het begin is haast Aziatisch rustig. We dwarrelen langs forenzen. Flarden van gedachten die weer snel vervliegen. Na een tijdje focust de film op twee mensen. Een Amerikaanse zakenman, en een jong Frans kamermeisje. Vooral het Henin-achtige meisje steelt meteen harten. Mopperend op pa, gesjeesd van de 'fac', nu sappelend in een duur hotel. De repetitieve handelingen van een schoonmaakster. Het vleugje DSK-gevaar. De geheimen van de net nog gebruikte kamers. (Soms gekuist terwijl de gast even sigaretten haalt.) De Amerikaan is in het hotel te gast voor een snelle businessdeal. 's Nachts breekt het zweet 'm uit. Een Obama-achtige portier geeft hem een siggie, en de zakenman neemt een besluit. Ineens horen we na het magische eerste half uur een non-diegetische voice-over. Duidelijk een late toevoeging, alsof we de crisis in alle stilte niet zouden snappen. Een spijtige keuze, die een mindere melodramatische fase aankondigt. Gelukkig hervindt Pascale Ferrane (bekend van Lady Chatterley) de lichte touch. En hoe! Wat een Saromagische wending. (En een Batman-grap als bonus.) Het slot is weer wel wat zoetjes en onevenwichtig. Wat was er nu meer eigen aan een transformatie dan vergeten wie je was?

Geen opmerkingen: