maandag 22 juni 2015

Violette

Violette Leduc. Wie kent ze nog? Eén boekje hebben ze nog van haar in de lokale bieb. Niet eens in vertaling. In deze biopic kon ik dus zonder problemen een tijdje denken dat haar personage een fictieve creatie was, om zo heel galant wat over Simone de Beauvoir te kunnen zeggen. Die is níet vergeten, hoe vaak men haar ook vroeg: 'Que pense Sartre?'. Leduc en De Beauvoir deelden een bijzondere vriendschap. Terwijl De Beauvoir aan haar klassiekers werkt, wordt ze bewonderd door Violette. Een vrouw met een hoop drama en liefde in d'r kop, en een hoop bijzondere verhalen te vertellen. Van die verhalen zien we slechts suggesties, zoals in de openingssequentie. Schuilend op het platteland tijdens WWII. En later op de naoorlogse zwarte markt. De sjofele fifties. Tijd van sjacheraars en dromers. Violette is beide. Veel biopics willen nogal eens episodisch worden, maar regisseur Provost houdt een klare, zuivere lijn vast. Elke gebeurtenis volgt logisch uit de vorige. En met elke stap in het schrijversleven daalt Violette af in haar eigen psyche, haar eigen pijn. Daarbij aangemoedigd door de strenge, maar ook indrukwekkend kordate De Beauvoir. Het spel van zowel de grootse Emanuelle DeVos (als Violette) en de Femke Halsema-achtige spitse Sandrine Kiberlain (als Simone) is intens en intiem. Vanzelfsprekend is dit een film over gender, en hoe die scherpe grenzen te durven doorbreken. Een knappe evenwichtsact.

Geen opmerkingen: