zaterdag 27 juni 2015

Shirley: Visions of Reality

Extrapolated art. Een leerzaam kunstlesje. Breng de schilderijen van Edward Hopper 'tot leven' en ze gaan juist mínder leven. Ineens valt op hoe geconstrueerd ze zijn. Dat bedoel ik niet negatief. Zoals elke kunstenaar was Hopper geïnteresseerd in kleuren, schaduwen en vlakverdelingen. Eén graadje abstractie verden worden huiskamer-nissen Mondriaaneske driehoeken. Figuratie(f) is ook maar een illusie. Zelfs wat troep op de grond blijkt bij nader inzien een oplopende lijn van massa te vertonen. De dynamiek in de film is verder minimaal. Mensen lopen nog wel eens een kamer in of uit, maar op de eerste dialoog moeten we vijftig (!) minuten wachten. Okee, de figuren van Hopper zijn eenzaam, maar toch, wat barfly-gebabbel had best gekund. Nu zitten we vooral naar kalme, wat saaie voice-over te luisteren. Er ontvouwt zich heel voorzichtig een verhaal over een toneelactrice, twijfelend over haar relatie, haar baan, haar leven. Spannend wordt het zelden, al zijn de verwijzingen naar Elia Kazan ('de rat') voor de filmliefhebber amusant. Een beetje voyeuristisch is het gelukkig wel. (Toch de Hopper-staat bij uitstek.) 'Naked woman smoking a cigarette'. Had een werktitel kunnen zijn. Voor Hoppers bekendste schilderij was blijkbaar geen budget. Op de soda pop in Nighthawks kun je wachten tot je tweedimensionaal bent. Gelukkig zingt David Sylvian.

Geen opmerkingen: