zondag 29 augustus 2010

Starship Troopers

Nou, het is geen Total Recall, mijn favoriet van Verhoeven's collectie zelfverklaarde b-films. Al vraag ik me af of ik die half-Europese fantasy met Hauer en Jennifer Jason Leigh nog moet kijken. Erg zitten gniffelen om het feit dat de Wall Street Journal Verhoeven een nazi noemde. En dat terwijl Starship Troopers zo'n overduidelijke spiegel voor Amerika houdt. Zelfs het feit dat de personages zogenaamd uit Buenos Aires komen lijkt de vernedering van Amerika juist te benadrukken. (In plaats van het te verhullen). Op de een of andere manier zat ik ook weer te denken aan die schofterige stunt van de Bush-campagne om John Kerry's Vietnam-verleden te bezoedelen. Het zal door die propaganda filmpjes van de Federale Overheid komen, die door de film worden gesneden. Ondanks dat alles er dik bovenop ligt, vond ik het eerste uur bijna "gewoon" vermakelijk, daarna neemt het absurdistisch gehalte snel toe, meer confrontaties met de Bugs, die recht zijn weggelopen uit Ed Wood-achtige hopeloze sci-fi spektakels. Grappigste en tegelijkertijd zieligst moment volgt als de Troopers eindelijk de grote vijand hebben gevangen. Dat blijkt een nogal sneue reuzenslak. De psychic van dienst (in SS uniform natuurlijk) leest zijn gedachten. "He's afraid". Iedereen: "Jeeeuuhh!". Prachtig. Net als overigens de girl power krullenbol-meid (Dina Meyer), die Denise Richards wegspeelt. Ik kon zo snel geen safe for work-plaatje van d'r vinden.

Geen opmerkingen: