zondag 12 juni 2011

Exit Through the Gift Shop

Je kunt je afvragen of de stunt die Banksy hier pullt eigenlijk nog noodzakelijk is sinds Duchamp dat toilet in een museum zette. Ik bedoel het moge bekend zijn dat kunst (alles, het leven) op hypes is gebaseerd, met schapen die achter elkaar aan rennen en (met) een voorliefde voor de keizer zonder kleren. In deze docu figureert een zogenaamde Warhol zonder talent, die uiteindelijk zelfs een hoesje voor Madonna ontwerpt. (Het is hip en post-modern en ironisch, dat soort dingen bevallen haar vast.) Uiteindelijk zal het Banksy wel gewoon zelf zijn, die een mogelijkheid zag zijn eigen genre op te blazen (dat moet cool zijn) en bovendien zo wat restjes-werk kwijt kon. De zogenaamde documentaire-maker die zijn leven filmt en later zelf aan het schilderen gaat komt opvallend weinig in beeld in de illegale opnamen. Dat lijkt me de duidelijkste hint. Afgezien van die wat blasé bezwaren vanaf de zijlijn heeft deze pseudo-doc wel een lekker tempo, een liedje van Morrissey en gepast droge voice-over van Rhys Ifans, dus vermakelijk is het zeker. Banksy peinzend of ie ooit nog iemand tot kunst aan zal zetten, dat soort gegein. Correctie! Het is niet Morrissey, maar Richard Hawley met Tonight The Streets Are Ours ; ik heb die plaat nota bene vaak geluisterd (en gerecenseerd). Maakte Morrissey maar weer 'ns zoiets/zo goeds.

Geen opmerkingen: