maandag 20 juni 2011

Warnung vor einer Heiligen Nutte

Dangerous Game en ook deze stonden op een lijstje in de Film Comment (een Amerikaans tijdschrift) met de beste film-in-film-films. De meeste had ik al gezien en ik denk dat ik het bij de gaatjes vullen maar bij deze twee laat. Het zegt iets dat Godard's Le Mépris op 1 stond. Ze houden wel van moeilijk bij Film Comment! Van dit Fassbinder-werkje (dat ook echt aan Godard doet denken) snapte ik bijzonder weinig. Kon de personages niet uit elkaar houden, en bovendien is het me allemaal veel te toneelstukkerig. Fassbinder zelf is geinig als klein dik dictatortje, maar hij speelt niet de regisseur, dat doet ene Lou Castel, die Rod Steiger-achtige waanzin en woede bereikt. De hele crew zit in een Spaanse villa, bestelt eindeloze Cuba Libres (drank) en verder gebeurd er bijzonder weinig. Van de film maken komt heel weinig; het juiste opname-materiaal ontbreekt! Eerste helft zijn er heel veel lange gortdroge takes, in grote ruimtes waar men pimpelt aan de bar, tijdens tweede helft wordt het dan plots hapsnap, vol korte flitsen. Dat is wel leuker, met momenten dat de hele crew ineens uit het niet op elkaar ligt... Jaaa, de bizarre grillen van de wereld der acteurs.

Geen opmerkingen: