vrijdag 24 juni 2011

Murder by Contract

Ik zal maar niet weer over misogynie beginnen, ik wil geen conservatief of moraalridder lijken natuurlijk. Het verschil met Get Carter is dat hier alleen het hoofdpersonage er last van lijkt te hebben. ('Vrouwen stammen af van apen, ze zijn belachelijk nieuwsgierig.') Voor een film noir is het ontbreken van een femme fatale wel opmerkelijk. Al is er wel een vrouw die gedood moet worden en voor dood zorgt, maar dat is toch wat anders dan iemand die de touwtjes in handen heeft. De twee andere vrouwen die een uitgebreide scène hebben zijn respectievelijk dronken en hoer! Laatstgenoemde is een Marilyn Monroe-typetje, dat haar 'cab fare' betaald krijgt. Hoofdrol is voor een huurmoordenaar die eerst nog een Oldboy-achtig trainingsregime volgt en Le Samouraï-achtig cool lijkt, maar al snel door de mand valt als een Taxi Driver-achtige idioot. Hij moet in Los Angeles een klusje doen, dat vooral uit tactisch wachten bestaat. De matige film laat zichzelf (en de kijker) in slaap soezen, dermate dat er uiteindelijk nog haast moet worden gemaakt in een afgeraffeld slot. Twee dingen die nog moeten gezegd worden over Murder by Contract. Uno: Mark Ruffalo lijkt zijn hele acteren gebaseerd te hebben op Vince Edwards, hier de hoofdrol, hij ziet er hetzelfde uit en praat identiek. Duo: De soundtrack is absurd! Vol exotisch akoestisch (en electrisch) gitaarwerk. Totaal anders dan je zou verwachten in een film noir en daarom leuk. Jammer dat de rest van de film dat niveau niet heeft.

Geen opmerkingen: