zaterdag 18 juni 2011

El Secreto de Sus Ojos

Ten opzichte van de verwanten Zodiac en Memories of Murder schiet dit wat tekort, maar een goede film is het zeker. Vergeleken met eerdergenoemde twee blijft de beklemming wat lang uit, is de dader te snel bekend en, belangrijker, vind ik de film af en toe overdreven machismo en romantisch. (In Memories of Murder zaten helemaal geen vrouwen in mijn herinnering!) Het komische is dat de film voor die laatste twee kritiekpuntjes een verklaring paraat heeft, we zien namelijk het boek/verslag wat het hoofdpersonage schrijft. En natuurlijk dikt hij wat dingen aan, zoals wanneer hij het louche Moszkowicz-type op zijn muil timmert. De film wordt ook wat rommelig als dat hele Videla-regime er doorheen begint te fietsen. Dat gedoe met het pistool in de lift vind ik ook too much. Maar deze weirdo (ik dacht zó weirdo dat ie 't niet gedaan kon hebben) is hier zeker niet de énige dader. Waarmee we bij het slot zijn waar de beklemming dus alsnog komt in een fantastisch Fritzl-wending. Alleen dat al maakt de film in de moeite waard, maar ook de eerste helft, heck misschien wel langer, is ijzersterk. Heel hard gelachen om de Woody Allen-achtige dronkenlap-kompaan van het hoofdpersonage, die 'm in al zijn onhandigheid helpt. Verbaasde me niet dat dat een populaire komiek bleek te zijn. Een van de beste filmgrappen van het jaar komt ook van een bijpersonage. Als er een huis onderzocht moet worden vraagt de opzichter: Que paso, wie zijn jullie? De rechercheur laat zijn badge zien. 'Mike Hammer, boludo!' Als voetbal-fan is de klopjacht in een stadion ook bijzonder leuk en spannend. Al vraag ik me af of het geloofwaardig is dat je een man, die je alleen van een foto kent, in een met 50.000 man volgepakt stadion vindt... Hoe vaak je gedurende een seizoen ook gaat. Maar soit, de hele zoektocht begint met een verdachte "blik" op een foto, alsof dat niet wat vergezocht is. (Maar ook dat inzicht wordt weer creepy en goed gepresenteerd.) Dit stukje teruglezend trap ik in een oude val om bij een goede film een hele hoop kritiekpunten te presenteren. El Secreto de Sus Ojos is toch echt een van de beste films van vorig jaar en dat is eigenlijk alles wat je moet weten.

Geen opmerkingen: