donderdag 30 juni 2011

The Social Network

Deze film haalde mijn jaaroverzicht, waar ik al aan begonnen was toen ik hem keek. Dus misschien hier maar wat negatieve dingen zeggen? (Typisch genoeg lukte me dat dan toch niet.) Het eerste wat in me opkomt bij deze film is een dooddoener als: Fincher heeft het maximale uit zijn materiaal gehaald. Dat is een beetje een kritische noot verkapt als compliment, want ja Facebook, what the fuck stelt het nou voor. Een profielensite, zelf in de film wordt duidelijk dat honderd mensen dat idee al hadden, natuurlijk had Zuckerberg een paar goede (even simpel als geniale) ingevingen, maar dan nog. Ik vraag me af of Facebook over tien jaar nog bestaat. Dat Google er dan nog is lijkt me veel 'zekerder'. Google, dat is nog eens een interessant proces. Eerst een algoritme uitvinden, dat het internet op zijn kop zet, om vervolgens bevangen te worden door megalomanie. Alle boeken indexeren, alle wegen, kortom Google wordt langzaam de wereld zelf. Regeringen verdwijnen, en alle kennis ligt bij Google. Die sci-fi angst, ik vind het veel interessanter dan een 'relationship status'.... Dit allemaal terzijde.
The Social Network is een film waar het tempo lekker in zit, flitsend tussen verschillende rechtszaken. Zuckerberg aangeklaagd door rijkeluis Harvardies én, dramatisch veel interessanter, zijn oude kompaan. Die wordt vertolkt door Andrew Garfield. Eigenlijk te knap voor zijn nerdy rol, maar ja dat geldt ook voor internet-superstar Parker, die van Napster, hier gespeeld door popster Timberlake. Zoek maar eens een plaatje van Parker, in werkelijkheid is ie ook gewoon een soort Zuckerberg. Een beetje coke maakt je echt niet cooler. Maar goed, terugkomend op Garfield, ik was blij dat ie mee deed, aangezien we vanaf Lions for Lambs van Redford al doorhadden dat die gozer groot ging worden. Mooi dat het gelukt is. Jesse Eisenberg doet het ook prima als Zuckerberg. In een zijlijn ook gelachen om de Winklevosses, die Zuckerberg inhuurden om te programmeren en daarna zelf met de poet en de eer weg wilden lopen. Zij zijn naast, kuch, entrepreneurs vooral atletische rijkeluiszoontjes die goed kunnen roeien. Tekenend voor de aanstekelijkheid van de film is dat je prompt een hekel krijgt aan die ultieme studentenballenstad, gelukkig worden ze in de regatta afgetroefd door Roeiclub Hollandia (jaja!) was helemaal vergeten dat 'onze' Acht het goed deed in Athene. Die jongens komen allemaal uit Bloemendaal...

Geen opmerkingen: