woensdag 3 juli 2013
99 River Street
Fijn noirtje. John “Theo Janssen”
Payne en regisseur Phil Karlson werkten eerder al samen in Kansas City Confidential, een film van vergelijkbaar niveau. Geen groots spel of
camerawerk, maar wel enerverend tot aan het eind. De titel is veel te
anoniem voor het gebodene, al spelen adressen dan een grote rol in het
leven van een Taxi Driver. Payne is (als voormalig topbokser) bepaald
niet gelukkig met de baan. Dat geldt helemáál voor zijn vrouw, een gold
digster van puur bladgoud. 'Women...' verzucht een collega van Payne
veelbetekenend. Als lijk zorgt echtgenote echter voor nog veel meer
problemen dan levend! En daar stopt de ellende met de 'dames' niet, want
in de meest verrassende scene van het film wordt Payne er op wel heel
bijzondere manier ingeluisd. Theatraal is er een understatement bij, en
de scene is extra leuk doordat de dame de rest van de film vooral
uitblinkt op die momenten dat ze wél de indruk geeft zekere 'favours' te
willen verlenen... Het meta-akkefietje zorgt ervoor dat Payne met een
lévende vrouw in zijn kielzog zijn problematiek 'onder handen' kan
nemen, daarbij de vuisten kruisend met juwelendieven. Het eindigt op de
River Street, een havengebied dat met wat fantasie uit Le Quai des Brumes zou kunnen komen... Het wordt ook snel mistig voor de ogen
van ons hoofdpersonage...
Labels:
films uit de jaren '50,
Phil Karlson
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten