donderdag 4 juli 2013

California Split


Altman, kaartspelletjes, Elliott Gould, én een korte avant la lettre-cameo van Jeff Goldblum, het handen wrijven hield niet op! In een gokfilm gaat het vanzelfsprekend over 'premonitions' en toevallig had ik een heel toepasselijke. Ik probeerde me die dag een huiselijk filmbeeld te herinneren, van een dame die terugkwam van boodschappen doen. Dat bleek 3 Women, en dús was het de goeie dag voor California Split. Altman begint de film met een uitgebreide, kalm geregistreerde maar toch intense scene. Zijn trademark. De eerste tien minuten vliegen om aan de pokertafel, waar een bewust irritante Elliott Gould een speelkaart al dan niet voor deze de grond raakt vangt. (Is het een oplicht-trucje van 'm?) Hij zal de actie later bezuren, maar maakt er wel een nieuwe vriend. George Segal is de meer huisje boompje beestje-achtige speler, het totale tegenovergestelde van de levenslustige pimp Gould. De pijn van het gokken zit bij Segal, en die doet dat uitstekend. Altman vertelt nauwelijks back story, en dat hoeft ook niet. Ik zie een man voor me met een gebroken huwelijk, vluchtend in The Gambler-achtige schemes om zijn leven weer op een recht pad te krijgen, terwijl juist al dat gokken hem van zijn werk houdt. (Het is daar dat we even een glimp van Goldblum zien.) Gould introduceert Segal bij wat vriendinnetjes, die hun eigen tragische manier van hosselen hebben. Twee van de mooiste scenes zijn met de meisjes. Eerst krijgen de dames excentriek bezoek, Altman is achteloos goed voor en met outcasts. Later knuffelt Segal wat met een van de meisjes. Het wil niet echt lukken. Dan is het tijd voor de laatste grote betting spree, met onder meer een prachtige poker-tegenstanders-analyse. De voortekenen zijn gunstig. 'This rain could've been snow'.

Geen opmerkingen: