vrijdag 5 juli 2013

This Is Not a Film

Zou Panahi nu in de cel zitten? Of is het bij dat huisarrest gebleven? Ik denk het. Hoe dan ook een draconische maatregel, al zou je aangespoord door heel wat mindere films dan Offside een (contra)revolutie beginnen. Panahi's 'situatie' levert hier een van de wonderlijkste meta-films ooit op. En een bijzonder emotionele. Het begint nog wat deuzig. Man van middelbare leeftijd stiefelt door zijn luxe appartement, hij geeft de reuzehagedis (of WTF het is) een blaadje sla, en pleegt belletjes. Hij trommelt een vriend op en begint voor te doen welke film hij eigenlijk had willen maken. Hij vertelt over een meisje dat vast op háár kamer zit, en beeldt uit hoe het meisje huilend op bed ligt. Panahi huilt zelf nét niet, maar een subtiele hoofdbeweging zegt al veel, en een minuut later verlaat hij de kamer. Om tot rust te komen geeft Panahi daarna een Kader Abdolah-achtig college over zijn oeuvre, met Crimson Gold op de flatscreen. De mooiste en meest typerende scene voor Panahi en de gehele Iraanse New Wave is die aan het slot. Feit of fictie, zeg het maar. Net als Panahi zijn maat uit wil zwaaien verschijnt er een kerel voor de deur. De cameraman maakt een armbeweging alsof hij het niet vertrouwd, maar de jongen blijkt een mysterieuze maar goedlachse conciërge annex student. Samen met Panahi haalt hij het vuil van de flat op. Tot Panahi de grens van zijn eenpersoonsgevangenis bereikt. Haunting.

Geen opmerkingen: