donderdag 21 juni 2012
22 Mei
Aan de ene kant is dit een
film die struikelt over zijn eigen ambities, aan de andere kant lijkt
het een haastklusje, het geschoten materiaal is best goed, maar de
editing mist elk gevoel voor ritme, sterker nog, is gewoon een rommeltje. Bovendien
worden de voice-overs niet echt overtuigend geacteerd, als je dat woord al kan gebruiken. 22 Mei poogt een soort Terrence
Malick-contemplatie te zijn op schuldgevoelens na een aanslag, maar echt
interessante filosofische teksten komen er niet langs. Daarom had de
film zich toch maar beter op één personage kunnen concentreren, wat in
het prima begin ook lijkt te gebeuren. De ochtend breekt aan, een man
doet zijn dagelijkse dingetjes in een shabby appartementje (hij ziet er
zelf ook wat verfomfaaid uit) waarna hij op een bruin-grauwe mei-dag
naar een winkelcentrum gaat, waar hij zijn bewakerspakkie aantrekt. Dit
werkt allemaal perfect, mooi dicht op de huid in beeld gebracht, en met
op de juiste momenten invallende muziek. Maar dan komt de aanslag. En
dat is eigenlijk al veel te snel. 22 Mei is vrij lang haast dialoogloos
(wat ik gewaagd en goed vind) maar ik had nog zeker tien minuten bewaker
staat doelloos te bewaken willen zien. De aanslag an sich is overigens
ook goed, met vooral heel veel 'stof'. Letterlijk. Maar als gezegd, dan
is de film nog niet op een kwart, en de rest van de tijd waaiert de film
uit over doden die beschuldigingen uiten, in Lynchiaanse droombeelden.
Het heeft wel wat van Refn's Fear X waar Turturro ook al een
winkelmall-beveiliger met trauma speelde. En één trauma blijkt later
voor 22 Mei niet genoeg.
Labels:
films uit de jaren '10,
Koen Mortier
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten