zondag 17 juni 2012
Tous les Soleils
Romancier Philippe
Claudel speelt hier voor tegeltjeszetter. Waar zijn debuut Il Y ALongtemps que Je T'Aime nog wel wat potentie toonde - tot ie de film op
driekwart eigenhandig om zeep hielp - is het niveau hier gewoon
consequent matig. Alsof de man elke goede scene met een erbarmelijk
cliché meent te moeten counteren. De zinnen die personages (en met name
dochter en grootmoeder) hier in de mond krijgen gelegd, vol perfect
uitgekristalliseerde wijsheden, ze doen pijn aan de oren. Eigenlijk is
alleen de eerste scene hartverwarmend; het studentikoze hoofdpersonage
op een Solexje door Straatsburg. (Prachtstad, denkende aan Frida
Vogels.) De veertiger blijkt vervolgens Barokmuziek-leraar op de
universiteit, en daar vol begeestering docerend. Later in de film danst
hij zelf(s) op tafel! Maar ook dat barok-kantje aan het plot voelt eigenlijk
gejat en versleten aan. Monteverdi lijkt haast standaard in Franse arthouse-films;
je kunt dan zo mooi eindigen in een kerk-setting waar alle personages
inmiddels van hun problemen zijn losgezongen. De moeilijkheden bestaan hier uit een
inwonende Berlusconi-hatende geflopte broer, die de beste grappen heeft,
o.a. over Don Giovanni, een ongeloofwaardig puberende dochter, en een
veertien lange jaren durend rouwproces.
Labels:
films uit de jaren '10,
Philippe Claudel
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten