woensdag 20 juni 2012
Tuesday, After Christmas
Het
is altijd lente in de ogen van de... orthodontiste. De nieuwe Roemeense
tweeverdieners-middenklasse: ze bestaat, al is deze film inhoudelijk
net zo grauw als de eerdere klassiekers. Dit is de vlakke Europese
arthouse-versie van Blue Valentine, zelf de titels hebben iets
vergelijkbaars. Lang niet zo'n acteurs-tour de force, maar zeker
confronterend. Of in de woorden van een verdwaalde veertienjarige op
IMDb. 'Too Realistic 2 Be Entertainin......might as well stay home and
watch my parentz fight...' Het begint nog teder, met een scene die zo
onwaarschijnlijk intiem en erotisch is dat het bijna ongemakkelijk wordt. (Ik
herinner me niets van de scene erna.) Een dikkige succesvolle
bankmanager lijkt een studente te hebben gescoord, maar even later
blijkt die dame dus orthodontiste, sleutelend aan het gebit van het dochtertje van haar minaar. 'Dezelfde handen die in de mond van mijn dochter
zaten, gaven jouw handjobs' zegt de echtgenote later bitter. Maar
voordat de film bij die pijnlijke, levensechte laatste scene komt, is er
anderhalf uur twijfel en gepeins voorbijgegaan, een echte Eenzame
Kerst. De politie-agent uit Politist, Adjectiv heeft nog een jolig
bijrolletje. Als teken voor het zelfvertrouwen van de Roemeense cinema
wordt East of Bucharest nog even gepromoot, en krijgt de enige winkel in
Boekarest waar je dat soort films kan kopen een namedrop. Het is een
klein momentje van licht, tussen verwijten als: 'Ik zie dat je liegt, je
ziet eruit alsof je een kleerhanger hebt ingeslikt'.
Labels:
films uit de jaren '10,
Radu Muntean
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten