dinsdag 19 juni 2012

Venus Noire

De tegenvaller van het filmjaar 2011. Le Graine et la Mulet duurde ook ontzettend lang, maar daar zat ik de hele tijd op het puntje van mijn stoel. Dat dat hier niet gebeurt is toch wel een klein wondertje, want de geschiedenis van Saartjie Baartman is in principe fascinerend en ontzettend 'trui over je kop'-gênant. Die laatste emotie weet regisseur Kechiche in het begin nog wel op te roepen, maar daarna blijft hij maar met identieke scenes komen, mogelijk als K.O. bedoelt, maar ik geloofde het wel. Dat Venus Noire géén vragen beantwoord is okee, dat de film geen vragen óproept doet de film de das om. Venus Noire zit vol ellenlange blokken van scenes waarin vooral heel veel geschreeuwd wordt. En steeds doet de Hottentot Venus met tegenzin haar 'kunstjes'. En of het nou voor wetenschappers of voor klootjesvolk is, dat maakt eigenlijk niet uit, maakt de film goed duidelijk. En toch in de 'tentoonstelling' van deze zogenaamde 'wilde uit Afrika' schuilt ook een heel klein beetje (angstig) respect. Zeker als de vrouw gaat dansen, en huisvrouwen en dames van stand laten zich gaan, alsof er een linea recta lijn is te trekken naar de hippie-tijd. Het karakter van Baartman blijft ondertussen volkomen ondoorgrondelijk, ze pikt snel haar talen op, maar lijkt niet van zins wat aan haar situatie te proberen te veranderen. Haar 'meester' lijkt wel een beetje om haar te geven (maar denkt vooral aan 'geld maken', vijftig procent van de film is Afrikaans gesproken.) Als hij er vandoor is (jammer want daarmee verdwijnt het enige ambigue en interessante personage) neemt Olivier Gourmet het over; ik had hem de eerste tien minuten niet eens herkent. Sleazy bastard. De 'spectacles' verworden dan helemaal tot een veel te modern aanvoelende porno-show. In plaats van  'laat deze ellende ophouden', denk je: 'laat deze film ophouden.'

Geen opmerkingen: