zaterdag 16 juni 2012

Tournée

Big girls. Ze fascineren de man. Al is het maar omdat dikkere vrouwen zich (is mijn zwam-theorie) op seksueel gebied wat meer als een vent gaan gedragen, en op die manier gemakkelijk met de dennetjes kunnen concurreren. Tournée volgt een hele troupe, op pad met een burleske voorstelling. (Een erotische show, letterlijk en figuurlijk zonder plat naakt, een logische comeback in tijden van internetpornografie.) De manager van het gezelschap (en tevens regisseur van de film) is de immer gestreste, strak staande Mathieu Amalric, voor de gelegenheid getooid met pooier-snor. Ironisch genoeg, gaat de film uiteindelijk toch vooral over hem, en zijn (en blijven) de meisjes anonieme decorstukken, in een gedeelte van het verhaal dat niet echt werkt. De manager gebruikt de trip vooral om losse eindjes uit zijn persoonlijke leven weer een beetje aan te knopen. Met name de scenes met zijn zoontjes (en de vervreemding van beide kanten) zijn weer aardig, Squid and the Whale-achtig. (De jongetjes zijn rotzakken.) Nog veel mooier is een mannenfantasie-scene bij een tankstation. En daar komen we bij de paradoxale kern; die burleske dames staan zó zelfverzekerd op het podium, dat deze grrrrl power stiekem toch overdondert. Daarom is het subtiele flirtje bij de pomp zo lief. (En tegelijkertijd schrijnt dat.) Geniaal ook hoe eenzelfde soort scene later met een ander kassameisje volkomen uit de bocht vliegt.

Geen opmerkingen: