woensdag 27 juni 2012

Rainy Dog

Behoorlijk serieuze Miike-film... Ik zei behoorlijk he. Op een paar lolletjes na (pissen vanaf een dak) doet Miike hier in sfeervolle Aziatische noir. Het bekende lummelen op het strand-gevoel van Takeshi Kitano zit erin, maar ook (en dat vond ik nog verrassender) van die 'tijd verglijdt terwijl het arty regent'-momenten, zoals Wong Kar-Wai ze zo vaak heeft. De beste daarvan trok me als het ware de film in, na een half uurtje wat in het duister tasten hóe hiernaar gekeken moeten worden. Dan bezoekt de huurmoordenaar, en naar eigen zeggen 'geflopte yakuza' - hij zit als Japanner niet voor niets in Taiwan, een degradatie - een bordeel. Beetje rondhangen terwijl de 'huisbaas' een liedje op zijn gitaar tokkelt. Prachtig. Daarna moeten er weer klusjes worden opgeknapt; in een meer standaard Miike-gag verstoort de huurmoordenaar steeds een potje 'Go'. Typerend voor de chaos in Miike's hoofd is dat het hele plot rond het zoontje van de huurmoordenaar (dat nu als een rainy dog achter hem aanloopt) nauwelijks aandacht krijgt. Voor sentimenten en toenadering is echt geen tijd. Tot een fenomenale scene op het strand, waar men nog een cadeautje vind. Het jongetje speelt alsnog een cruciale rol in het viervoudig (!) twistend einde, waar ik keihard om moest lachen. En dat na zo'n 'serieuze' film... Dat serieuze viel misschien toch wel mee.

Geen opmerkingen: