zaterdag 16 juni 2012
Melancholia
Denen en
familiefeestjes, het blijft een lekker pijnlijke combinatie. Zou er
iemand nog grote familiegelegenheden durven vieren daar? Von Trier doet
een duit in het zakje, met een even mislukte als patserige bruiloft, in
het eerste (en beste) gedeelte van Melancholia. Cinematografisch wisselt
hij stijlvolle shots af met passend nerveus handcamera-werk, en
ondertussen dwaalt Kirsten Dunst daar rond, als bruid in crisis. Zowel
melige pa als bitchy ma kunnen haar niet helpen, terwijl zusje Charlotte
Gainsbourg alle moeite juist in het organiseren van dit alles heeft
gestoken. (En zich nu genaaid voelt.) De kersverse echtgenoot lijkt nog
het minst van allen te weten wat ie met dit melodrama aanmoet.
Ondertussen ontwikktelt Von Trier een obsessie voor Kirsten's decolleté (steeds zwenkt de camera daarheen) wat na een tijdje ook (expres?)
ongemakkelijk wordt. Er springen niet echt scenes uit, maar sterk is het
wel. De overgang naar het metafysische tweede gedeelte voelt ook heel
naturel aan, en heel even wordt de film nog beter. Dunst is alleen nog
maar depressiever, en jankt aan het diner 'het smaakt naar as'. Ik denk
niet dat Von Trier ooit dichter bij het gevoel van een diepe depressie is gekomen.
Maar meteen daarna verlegd de film de aandacht naar Gainsbourg, voor
een soort herhaling van het hysterische Antichrist. Daar had ik helemaal
geen zin in, zo'n goede actrice is Gainsbourg überhaupt niet. Het
Asimov-achtige apocalyps verhaal wat zich in dit deel ontvouwt hád erg
mooi kunnen zijn; een kalm maar onherroepelijk naderend einde, en je
daarmee verzoenen. De beelden mogen er wezen, maar de personages zijn me
ontglipt.
Labels:
films uit de jaren '10,
Lars von Trier
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten