zaterdag 9 juni 2012

Norwegian Wood

Ik ben het eens met de mensen om Olaf heen, zogezegd. (Zie zijn artikel voor de Subjectivisten.) Zal ik het aan een Murakami-overkill wijten? Onlangs Kafka on the Shore gelezen, en de thema's komen toch wel overeen; onmogelijke liefdes, ontluikende en wat moeizame seksualiteit (hier enkel expliciet in dialogen, tegen het eind vraagt een personage om een gunst, en je weet meteen wat dat is), referenties aan Britse popmuziek, strijkkwartetten en natuurlijk het mourning forest, toch wel iets ultiems Japan. Je terugtrekken in een bos, hier weliswaar niet zo metafysisch, maar nog altijd vol oude geesten, opgekropte verlangens, en meer van die dingen. De film dan; die begint aarzelend, het eerste half uur vond ik nogal verwarrend, ik zou bijna verlangen naar meer voice-overs die de personages wat duidelijker literair hadden geïntroduceerd. Maar als dé crisis duidelijk wordt (en die is diep en pijnlijk) wordt de film beter. Dan is het wankele meisje uit een piepjonge relatie naar een sanatorium in een bos verdwenen, waar ze probeert van stemmen, schuldgevoel en frigiditeit verlost te raken. De jongen ondertussen is back home wezenloos afwachtend. Een vat borrelende frustratie dat hij van zichzelf niet mag uitleven op andere meisjes. Pardoes snijdt hij zich aan, ja aan wat eigenlijk. Tóch de mooiste scene, de bloedende hand middenin de platenzaak. De sfeer in dat midden-gedeelte is uitstekend, bedwelmend, ook Can helpt, als een vreemde (Japansige) twist aan Britse popmuziek. Maar in het laatste half uur gaan de sluizen van pijn helemaal open, Murakami schrikt nooit terug van een 'beetje' emotie. En ik kennelijk wel.

Geen opmerkingen: