maandag 11 juni 2012

Blue Valentine

De ultieme anti-date film. Je zult je nieuwe vlam maar mee naar de bios hebben genomen voor dit 'romantische drama'... Een prachtige mokerslag. De opening heeft Franse allure, misschien komt het doordat het dochtertje op Ponette lijkt. Zij ontdekt dat de hond verdwenen is (symbolisch!) waarna Ryan Gosling en het meisje samen de nukkige Michelle Williams wakker maken. De sfeer lijkt nog even gezellig, maar slaat al snel om in geklier. Het broeit. Mooi detail: papa probeert het kind tot het eten van d'r ontbijt te verleiden met een spelletje, tot ergernis van mama, die vervolgens eenzelfde soort trucje uit haalt om het kind in een jurkje te hijsen. In dat eerste half uur is vooral Michelle Williams onwaarschijnlijk goed, haar blik als ze te laat op een basisschooluitvoering arriveert, later diezelfde dag; onbetaalbaar. Ryan Gosling heeft dan nog iets karikaturaals, mede door zijn looks van een verlopen seventies rocker die een comeback maakt. Gosling mag alles uit de kast halen in het spiegel-verhaal, waarin het tweetal elkaar leert kennen. Hij zingt zelfs een goofy liedje. Blue Valentine is zo goed dat de eerste mindere scene simpelweg opvalt, daarin wordt Michelle's vader geïntroduceerd. Een ogenschijnlijk overdreven reli-driftkop. Maar zelfs die scene valt in de loop van het verhaal op zijn tragische plek, want langzaamaan schuift de film toch op van Franse subtiliteit naar echt Amerikaans indie-drama. Vooral Williams krijgt het flink voor de kiezen, en blijkt een historie van foute vriendjes met zich mee te dragen. En dan is daar de jonge charmeur Ryan, de creatieve goedzak en het eeuwige kind, die in een terzijde een pracht van een goede daad voor een bejaarde verricht (kippenvel!) om door 'het universum' prompt beloond te worden met een droomontmoeting. Maar hoe lief die scenes ook zijn, elke keer opnieuw keren we weer terug naar het nu, naar even schrijnende als hopeloze relatie-reddingspogingen, van mensen die in oude patronen vervallen.

Geen opmerkingen: