zondag 10 juni 2012

The Stoning of Soraya M.

De meeste Iraanse cinema die ons bereikt is best hip, met jongeren die creatief omgaan met de sharia. Daarom is het wel eens 'goed' een film te zien die zich in een klein dorpje tijdens de fundi-periode van Iran afspeelt. Jammer dat het vooral een rechts Amerikaans project is, dat bij vlagen neigt naar moslim-bashen. The Stoning zet piepend en krakend, vol moeizaam acteerwerk, een raamconstructie op, waarin een buitenlandse journalist een tragisch verhaal krijgt te horen. De vertelster, een vrouw van middelbare leeftijd (overigens net mijn groep 7-lerares; kordaat, volks, zwaar doorrookte stem) heeft haar nichtje verloren. We zien hoe het dorpje langzaam wordt opgehitst door ontstellend foute mannen. (Ik geloof best dat het zo ging, maar ze zijn hier echt zo evil als bad guy Jafar in Aladdin.) Dat laat onverlet dat als de dag van de steniging aanbreekt de film toch, eh, raakt. Wat een martelaarsdood is dat zeg. Op weg naar je executie lopen je voormalige vrienden mee, terwijl die alvast met de stenen tegen elkaar slaan. Kort daarna volgt nog een fenomenale en bizarre interruptie, die ik niet zal verklappen. Maar wat moet gebeuren zal gebeuren. Daar schakelt de film toch weer over op de sentimentele slow-motion die ze eerder al te vaak heeft ingezet, maar ergens is dat om de kijker te sparen. Het waren anders werkelijk Passion of Christ-achtige taferelen geworden. De enge James Caviezel was dus op vertrouwd terrein, hier de journalist, eerder Jezus bij Mel Gibson...

Geen opmerkingen: