dinsdag 12 juni 2012

Super 8

Zo wordt het (zie Attack The Block) wel een overdosis Paul-films. Al is dit dus een ode van de meester Spielberg aan... zichzelf! (Nou ja, met Abrams in de regiestoel.) Maar het is echt Spielberg voor en na hoor, vermakelijk vermengd met elementen uit fifties-paranoia-sci-fi films als The Blob. Super 8 begint erg sterk, met een even eenvoudige als sentimentele opening zoals alleen Spielberg dat kan, om vervolgens een groepje jongeren te introduceren die een eigen filmpje schieten. Gebabbel over de kunst van het scenarioschrijven, allemaal erg leuk voor de cinefiel. Vooral de regisseur is (logischerwijs?) erg goed getroffen; een dikzak-dictator. Daarbij valt het hoofdpersonage wat in het niet. En dat gevoel bleef ik helaas houden, een clichématig mooi jongetje (Bieber meets een vleugje Harry Potter) dat zich aan het eind wel érg kordaat gaat gedragen. Ik wilde 'm waarschijnlijk Submarine-nerdier. Zijn vader, de lokale police deputy, is ook net Keanu Reeves. Voor de krasjes in de vriendengroep zorgt Elle Fanning, die ergens letterlijk in één schreeuw zowel een meisje als een jonge vrouw lijkt. (Elders ligt het er maar net aan hoe ze haar hoofd draait.) Zij is de ster-actrice van zowel de film als de film-in-film. Maar dat Super 8-gebeuren raakt na een geluidstechnisch magnifiek bruut trein-ongeluk op de achtergrond voor heel veel actie. Met teveel overbodige flat characters ook, één personage uit het vriendengroepje lijkt in de film te bestaan om af en toe te kotsen... Ik schoof langzaam toch terug van het puntje naar mijn stoel. Heel grumpy ga ik er verder niet over doen hoor.

Geen opmerkingen: