zaterdag 2 juni 2012

Poetry

Chang-dong Lee heeft interessante films op zijn naam staan, maar komt ditmaal voorspelbaar uit de hoek. Zelfs de cirkel die gemaakt wordt (een einde vanaf een brug) is eigenlijk hetzelfde als in het spannendere en betere Peppermint Candy. (Eveneens van zijn hand.) Niettemin is Poetry wel weer schrijnend, keihard en bij vlagen hilarisch, precies de combinaties die we van de Koreanen kennen. Al is Lee, ik heb het vaker gezegd, absoluut de Von Trier van dienst, met vrouwen die lijden, lijden en lijden. (Vermengd met een vleugje christelijke symboliek.) Ditmaal is de hoofdrol voor een oudere dame, bij vlagen een irritant simpel mens, maar dat komt wellicht ook doordat ze aan Alzheimer lijdt... Dat 'probleempje' raakt echter volkomen ondergesneeuwd in een drama over schuld en boete. Net als in de Filipijnen (denk aan Brillante Mendoza's Lola) worden in Korea rechtszaken liefst onderling (lees met geld) opgelost, geld dat de vrouw niet heeft, waardoor haar kleinzoon dus in de penarie zit. (Al lijkt de botte puber dat niet door te hebben.) Dat doen de vaders wel; een groepje sukkelaars, die tegelijkertijd gewiekst op de centjes letten. Moeizame ontmoetingen met de andere (benadeelde) partij volgen, en tussendoor hilariteit in de vorm van een poëzie-queeste. De vrouw wil dolgraag een gedicht schrijven, volgt lessen, en bezoekt 'open mic'-avondjes, die heel herkenbaar aanvoelen, met de clown van het gezelschap, een man die de gelegenheid benut voor het maken van foute grappen. Af en toe is er ruimte voor kleine huiselijkheid, zoals badmintonnen in het avondlicht, tot twee keer toe, twee keer magisch. Maar dan is het, typisch Lee, alweer tijd voor een ongemakkelijke gunst aan een zwaargehandicapte man. Het is ditmaal echt teveel van het goeie, in een film die trouwens toch al te lang duurt.

Geen opmerkingen: