vrijdag 22 juni 2012
Mary and Max
De grauwste animatiefilm sinds de eeuwwisseling? Het kan toch niet veel schelen, met dit verhaal over een eenzaam gepest
meisje in Australië en een overetende Asperger aan de andere kant van de
wereld, die elkaar vinden in een penvriendschap. Het schijnt nog op
waarheid gebaseerd te zijn ook... Hun wereld wordt film noirig zwart-wit
verbeeld in New York (zwervers en bejaarden en 'strange smells',
autisten houden niet van 'geurtjes'.) en sepia-geel leeg in Australie.
Van de bijfiguren is vooral de moeder van het meisje Cruella Deville
goed getroffen. (Het mens 'test' de sherry.') Niet onbelangrijk detail;
het aantal dialogen is nagenoeg nul. Hier rest slechts uitgebreide
voice-over (als een prentenboek) en voorgelezen brieven. Zodra
het schrijven begint wordt de film echt aangrijpend. De autist vertelt over zijn
baantjes en zijn jeugd, met de stem van niemand minder dan P.S.
Hoffman, die dat erg leuk doet. Dit zou zo maar eens de eerste film zijn
die met wat cartooneske overdrijving een zeer realistisch beeld geeft
van een zware Asperger. Elke keer als het meisje over liefde en contact
begint in haar brieven krijgt de arme kerel een panic attack. Ja, bijzonder. Maar het moet gezegd dat de film wel wat lang
duurt. Ergens richting het einde (wat overigens net zo goed keihard is)
moest ik erg hard lachen ('ik heb een perfecte nieuwe baan, I just eat
things and tick boxes') en dacht meteen, jee, iets meer grapjes had toch
echt wel gemogen.
Labels:
Adam Elliot,
films uit de jaren '00
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten