woensdag 6 juni 2012

Les Amours Imaginaires

Consistenter van niveau dan J'ai Tué Ma Mère, en nóg wat stijlvoller, dat kón dus zowaar, maar Les Amours is ook wat minder rauw. Minder persoonlijk. Dit is wel heel glossy. Dolan houdt van mooie spulletjes; de film in een notendop. (Ook van mooie jongens, mooie meisjes, mooie slow-motion, mooie liedjes, mooie kleertjes.) Een jongen en een meisje raken verliefd op dezelfde engelachtige gozer. (Zeg maar het kereltje uit Death in Venice, zes jaar later, zie foto.) Ik meende dan ook ergens Mahler op de soundtrack te spotten, maar kan me vergissen. Bachs bekende cello-sonates zijn in elk geval aanwezig, en doen het ook goed als seks-soundtrack. Niet dat er gesekst wordt met de adonis, daar is die jongen veel te oppervlakkig/ongeïnteresseerd/dronken voor. De twee goed bevriende tortelduifjes hebben dat ieder voor zich totaal niet door, en doen hilarisch veel moeite. (Letterlijk/figuurlijk hoogtepunt: Dolan die masturbeert, met een t-shirt om zijn kop, de geur van de jongen opsnuivend.) Ja, hij durft wel en dat momentje is wél vrij rauw. Wat in die scene helpt (of liever eromheen) is de entree van de moeder van de jongen, gespeeld door niemand anders dan Anne Dorval. (La Mère uit het debuut.) Dolan kan namelijk zelf absoluut niet acteren. Ik voorspel alvast dat hij de volgende film enkel nog regisseert. Voorlopig houd ik het hier op; het talent borrelt, we zullen zien.

Geen opmerkingen: