dinsdag 19 juni 2012
The Tree of Life
Meevaller. Ik had er eigenlijk geen fiducie in na de recensies, ben op Days of Heaven na geen groot
Malick-fanboy, maar dit is toch wel een mooie, aparte filmervaring. Ik
vreesde dat Malick aan het einde hopeloos uit de bocht zou vliegen - doet ie ook! - maar wie de laatste vijf minuten wegdenkt ziet een protserige maar behapbare film.
(Typisch dat Sean Penn na die sci-fi flop van Vinterberg alweer in een
volkomen overbodige en vergelijkbare cameo opduikt.) The Tree of Life begint als een
soort Koyaanisqatsi meets Fatboy-video, vol Hubble-achtige
space-beelden en zeebeestjes. Net als het wachten op lineair verhaal lijkt te kunnen worden opgegeven, begint dat alsnog. En ik
vind het geslaagd, hoe de poëzie als het ware langzaam concreter
wordt. Malick dénkt waarschijnlijk iets te zeggen over God en
rouwverwerking, maar daarin raakt ie me niet. (En als we gaan
vergelijken; zo bezien gaat Melancholia méér over depressie, en die film is menselijker.) Maar als Malick zijn tijd niet aan new age-shit
besteedt, en zijn blik op papa Brad Pitt en zijn drie zoontjes vind ik de
film heel aangenaam worden. Vol zinnelijke verwondering, the hissing of
summer lawns, het bewonderen van je moeder. Geen zonnnestraal laat
Malick ongefilmd, veel zwierende camera's die flarden van dialogen
vangen. (En vooral veel voice-over, dat spreekt vanzelf.) Brad Pitt
heeft wat last van zijn eeuwige mooie jongensgezicht (het gaat beter als
hij een strenge fifties-bril opzet) maar het proces van een
gefrustreerde (maar niet in- en in gemene vader) die langzaam zijn gezin
tegen zich in het harnas jaagt komt er toch mooi uit. 'I am as bad as
you' concludeert het Theo Bos-achtige hoofdrolspelertje in wat het einde
had moeten zijn. Opvallend is tot slot nog de muziek, voor iemand met
zulke 'diepe' gedachten heeft Malick een uiterst banale Classic fm-smaak. Ik verwachtte elk moment een stukje The Planets. Met name de
overdreven Latijn articulerende koren zijn veel te overdadig
sentimenteel, juist doordat daar ook weer een fiks orkest 'onder' zit. Wat fragielers
van de Vlaamse polyfonisten had geen kwaad gekund. Couperin's Les
Barricades Mysterieuses op piano door Angela Hewitt is wél een
ontdekking. Een soort Gould-Bach meets jazz en Franse draaimolens.
Labels:
films uit de jaren '10,
Terrence Malick
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten