maandag 11 juni 2012

Source Code

Na Matt Damon krijgt ook Jake Gyllenhaal zijn eigen Inception. Even lijkt The Adjustment Bureau te worden overtroffen, maar eigenlijk loopt het nog veel drastischer mis. Bovendien beginnen de gladde klinische looks me tegen te staan. Niks van de houtje touwtje charme van Moon. (Ik herinnerde me pas achteraf dat Source Code van Duncan Jones is, dat maakt 'm nog teleurstellender.) Een Philip K Dick-achtig verhaal heeft een noirige setting nodig. De premisse is onnavolgbaar, maar doet het zonder engelen. Ergens in de nabije toekomst kan men het werkgeheugen van een dode projecteren, en zodoende iemand anders door die laatst opgenomen 'loop' te laten, eh, lopen. Jake Gyllenhaal is de man die dat (eerst nog van niks wetend) mag doen. Het moment dat hij in de spiegeling van de treincoupé ziet dat hij niet is wie hij denkt dat hij is, is fraai creepy. Typerend genoeg wordt daar verder nooit meer bij stilgestaan. Er is een bomaanslag op handen, en Jake moet de dader vinden. Ik dacht een tijdje dat de twist zou zijn dat his other self de bom had geplaatst... Net als in The Groundhog Day weet Gyllenhaal na een tijdje precies wat er gaat gebeuren en manipuleert zo zijn reisgenoten, waaronder Monaghan als bizarre love interest. De film faalt vooral daar waar ie geniaal had kunnen worden, terug bij bewustzijn. Daar orakelt een gruwelijk slecht geacteerde Frankenstein-dokter, en ontdekt Gyllenhaal hoe hij er werkelijk aan toe is. (Met hulp van de operator, ik hoopte even dat het zusje Maggie was.) Maar dan. De afwikkeling. (Spoilers!) Even scheert men langs een lief After Life-einde. Heel Japans; als je je die acht minuten zo vaak over kan doen, kun je het ook perfect afronden. Maar ja, een Hollywood-film kan niet bestaan zonder de redding van zowel held als het meisje. En dat past júist hier, totaal niet. Het is een schoffering van alle nerds die dit verhaal serieus namen.

Geen opmerkingen: