Taai
volkje die Portugezen. (Brazilianen ook trouwens, denk aan Havelange en
Niemeyer.) Je moet respect hebben voor Manoel de Oliveira; die als
100+-jarige nog gewoon filmpjes staat te regisseren. Maar ja, verdient
hij daarom mooie recensies? Lijkt me niet. Ik moet maar eens wat
klassiekers van hem kijken, de eerste tien minuten van The Strange Case
voorspellen veel fraais. In een pittoresk Portugees stadje roept iemand
diep in de nacht om de fotograaf, uiteindelijk wordt een eigenzinnige
Sefardische Jood opgetrommeld. (Je gaat toch meteen aan lenzenslijper
Spinoza denken). De fotograaf moet mee naar een Buñueleske villa, waar
familie (en bedienden en nonnen) jammeren. Hoewel zijn auto modern is,
lijkt hij als het ware terug in de tijd te reizen. Een gevoel dat de
film sowieso goed weet op te roepen. Tijdens de huwelijkse
voorbereidingen is de bruid overleden enn ze dient nú gefotografeerd te
worden. Er wordt niet veel gesproken, en dat is maar goed ook, want
met elke minuut na de opening wordt het acteren slechter (dit is een
schoolvoorbeeld van matige acteursregie, iedereen overcompenseert) en de
dialogen in de film zijn simpelweg oersaai. Een scene aan het ontbijt
is heel tekenend, het lijkt wel twintig minuten lang doelloos
oudemannetjes-gezwets. En om het nog erger te maken is de fotograaf bij
nadere bestudering een beetje miscast; hij lijkt wat te bol en blozend
om een langzaam flippende fotograaf voor te stellen. (Of hij doet het
gewoon niet goed genoeg.) Jammer.
dinsdag 19 juni 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten