vrijdag 8 juni 2012

Cirkus Columbia

Fijne Bosnische film, zeker op het scenario-niveau zit het heel knap in elkaar. En niet alleen dankzij de hier altijd zo geliefde cirkel. Een dikke Duitse Mercedes komt aan, in het Bosnische hinterland, en rijdt aan het eind weer weg. Enkel de passagiers veranderen. Wat Cirkus Columbia zo slim maakt is de geleidelijke metamorfose van Dany Boon in Bosnië-achtige taferelen, naar melancholie en oorlog. Die is namelijk op handen, net na het uiteenvallen van Tito's rijk. De verstokte communist wordt mild bespot, maar heeft tegelijkertijd nog recht van spreken ook. Want ja, de ellende werd alleen maar groter natuurlijk. De ratten komen terug zegt men, en ook het niet helemaal koosjere hoofdpersonage is met zijn trophy wife op weg naar huis. Hij maakt zich vooral (en aanstekelijk belachelijk) druk om zijn kat Bonnie, die de running gag van het verhaal mag spelen. Het beest raakt al snel kwijt, waarna zijn baasje eerst bespot wordt om zijn verwoede zoektocht. Tot ie 2000 Duitse Marken uitlooft. 'No one's indifferent to Deutsche Marks.' Ondertussen maakt hij kennis met zijn bijna volwassen sukkelige zoon, zijn ex-vrouw, en zij op hun beurt (en met wisselend genoegen) met pa's nieuwe langbenige vlam. Er hangt een zweem van degelijkheid rond Cirkus Columbia, misschien zit het in het acteren, het is allemaal net niet top. Maar momentjes als die op de zweefmolen uit de titel vormen samen toch genoeg 'Franse' magie.

Geen opmerkingen: