donderdag 7 juni 2012
Rundskop
De
eerste twintig minuten van Rundskop vormen de beste film noir
ooit uit de Benelux. Asgrauw, geweldig in beeld gebracht. Vlaamse
kerktoppen in bewolkte luchten. Mannen die in het restaurantje van een
smoezelige renbaan foute zaakjes zitten te bespreken. Allemaal in hun
eigen platte accent ook, met o.a. Frank Lammers als geile Limburger.
Chaussée d'Amour! Alles klopt, maar dan begint een flashback, die eerst
lijkt ingelast om de hormonenkwestie (runderen!) voor de kijker
begrijpelijk te maken, maar dan cruciaal blijkt voor het plot. (En een
zeldzaam pijnlijke molestatie-scene bevat.) Ik had de flashback toch
maar naar het begin verzet en ingekort, want nu wordt het ritme toch wat
verstoord. Prompt lijkt het niveau wat te dalen, worden de accenten ineens
belachelijk en krijgen politie-agenten (verschrikkelijk geacteerd) en een
homoseksuele 'rat' ook een te grote rol. En dat terwijl dit volledig
over de tot in elke vezel gespannen Rundskop-man zou moeten gaan, die in
die paardenrenbaan scene al bijna flipt. Hij zit zelf, net als zijn
runderen, onder de hormonen. Zijn lichaam is puur massief kweekvlees,
niks bodybuilders-achtigs dus hè. Geweldige tour de force van de acteur
Matthias Schoenaerts. Het doet denken aan Robert de Niro in Raging Bull,
en dat is in het gelukkig weer ijzersterke laatste half uur ook waar de film
naartoe gaat. Groot denken, Amerikaans denken, de Belgische Goodfellas,
zoiets. Met een einde op de bovenste verdieping van een fallisch
appartement-complex, in aanwezigheid van een Angelica Huston-achtige
femme fatale. Het realisme uit het begin is allang verdwenen, maar dat
boeit dan niet meer. Intense film.
Labels:
films uit de jaren '10,
Michael R. Roskam
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten