donderdag 7 juni 2012

Welcome to the Rileys

Eerste keer dat ik Gandolfini in een nieuwe (of oude) film zie en níet meer denk; hé Soprano. Hij heeft hier dan ook een fijne rol, de enige echt geslaagde van de film. Gandolfini speelt een goedmoedige lobbes, rijk geworden met een bedrijfje in loodgieter-onderdelen, en nu op weg naar een midlife-crisis. Daarvoor zijn meer dan genoeg ingrediënten aanwezig; vrouw Melissa Leo zit thuis 'opgesloten' (durft zelfs de post niet meer uit de brievenbus te halen) en dochter is dood. Zelfs hun gezamenlijke grafsteen staat al klaar. Ja, dit is zo'n film waar het scenario alles heel, héél duidelijk stelt. (Ondanks dat er voor de rest gepoogd wordt een indie-sfeertje neer te zetten.) Als de man naar een conferentie in New Orleans reist, en daar een piepjonge stripper vindt, weet je het wel. Een verloren dochter-complexje. Het is zo afgezaagd dat het scenario er zelf alvast maar grappen over begint te maken. De danseres (Twilight-chick Kristen Stewart) is ook nog eens minderjarig, een wild katje dat getemd moet worden. Jammer dat Stewart pas geloofwaardig wordt, als trashtalkin' heethoofdje, op het moment dat die neigingen juist af zouden moeten nemen. Dan is Melissa Leo inmiddels toch haar huis uit (gaat altijd snel in films...) en de verbazing (en liefde) van Gandolfini als hij haar in New Orleanstreft vormt de beste scene van de film. Maar dan komt er nóg een melodrama-wending overheen. Er is vanzelfsprekend een duidelijk aanwijsbare reden dat de vrouw thuis zat te dippen, want zo werkt psychologie in Hollywood. Toen was ik er wel klaar mee.

Geen opmerkingen: