maandag 11 juni 2012
No et Moi
Als
fanatiek negenjarig Kinderjurylid las ik ooit een jeugdboek van
niemand minder dan Peter-Jan Rens. Vooral bekend van de lolbroekerij,
natuurlijk, maar daar was bepaald geen sprake van in die roman. Mijn moeder was zwaar
geshockeerd.. Straathoertjes, overdoses, verkrachtingen, en ga zo maar
door. No et Moi lijkt erop; rauwe ellende vermomd als kinderfilm. (Er is
zelfs een stukje animatie.) Een pienter meisje heeft - altijd didactisch onverantwoord - twee klassen overgeslagen. Ze ontvlucht haar kapotte middenklasse-huishouden (moeder invoelbaar depressief, vader wanhopig) door op het treinstation rond te gaan hangen. Daar ziet ze de zwervers en ze
besluit er een te interviewen voor een spreekbeurt. De jonge No is een
ware Pippi Langkous-achtige wervelwind, perfect gespeeld, op het
overdrevene af, maar dat soort borderliners vindt je nu eenmaal aan de
zelfkant. Manisch compromisloos. Het arme poppetje tegenover haar wordt helemaal
overdonderd en uit haar schulp gesmeten. De film ondertussen lijkt niet
overtuigd van haar eigen kwaliteiten. Er verschijnt een nogal overbodige
voice-over, en in potentie boeiende dialogen en sfeermomenten worden
weggedraaid ten faveure van muziek. Jammer, want zo flitsen we
bijvoorbeeld door het ontstaan van de vriendschap tussen het
schoolmeisje, en een (veel ouder) schoffie dat bij haar in de klas zit.
Om die lijn goed te schetsen had de film best nog wel wat scenes in
mogen lassen, met plagerijtjes bijvoorbeeld. (Het meisje heeft
consequent een 'jatbaar' mutsje op bijvoorbeeld...) Zo ontstaat er vrij
abrupt een driehoeksvriendschap, tussen drie jongeren met een krasje, die
zich na een tijdje naar het ouderlijk huis van het spreekbeurt-meisje
verplaatst. En daar leidt de komst van de onvoorspelbare No zowel tot
revitalisering als totale ellende. Ergens tussen uitgelaten dansen op
het bed en de medicijnkast plunderen. In die tweede helft werkt de
soundtrack trouwens wél goed, met een wel zeer toepasselijke hit van Madcon, veel
Portishead, en aan het onvermijdelijke einde, de onvermijdelijke
klassieker. 'So close no matter how far'. Op cello's. Fraaie film.
Labels:
films uit de jaren '10,
Zabou Breitman
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten