donderdag 14 juni 2012
Mammuth
Uiterst curieus. Mammuth lijkt eerst nog
een fijne feel good movie, met Depardieu cruisend op een oude motor,
maar hij komt gedurende zijn reisje zoveel bizarre personages tegen dat
de film eerder een geflipt nichtje van Me and You and Everyone We Know
wordt. Inclusief allerhande seksgrappen. Ooit een film waarin twee oude
dikzakken puberale masturbatie-spelletjes spelen gezien? Depardieu wordt
door zijn nukkige vrouw op reis gestuurd om affidavits te gaan halen.
Lekker karren, maar hop, daar verschijnt Adjani, als irritant en
overbodig trauma. Veel leuker zijn (dan nog) de reële ontmoetingen. Je
leert nog eens wat; klaarblijkelijk zijn er mensen die met een
metaal-detector verlaten stranden leegkammen van muntjes en daar hele
mooie theorieën over hebben. Ook de man die op het kerkhof mondharmonica
speelt mag niet onvermeld blijven. Op dat moment heeft de film nog iets
kleins, bijna American Job-achtigs. (Ook door het begin in een
vleesfabriek en Gigante-supermarkt.) Oude gammele baantjes en de dingen
die voorbijgaan, gesymboliseerd door een flashback-echo van geluid in
een leeg restaurant, erg fraai. Maar zodra Depardieu bij zijn nichtje
aankomt (die in een soort levend kunstwerk woont cq. ís) krijgt de film
iets hipsterigs. Wellicht had een geslaagde soundtrack geholpen. De
kleuren zijn wel mooi (en dat terwijl Aaltra, van dezelfde makers,
expres brak zwart-wit was.)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten